Kartta latautuu...

29.11.2023

Tapahtumapaikka
Pietarsaaren Kaupunginhotelli

Zafir kertoo matkastaan, Masai Maran luonnonsuojelualueesta ja sen toimintatavoista sekä kiehtovasta maasai-heimosta.

Masai Mara on maailmankuulu luonnonsuojelualue, joka sijaitsee Kenian lounaisosassa, Tansanian rajalla. Zafir Emran osallistui vapaaehtoisprojektiin ja vieraili alueella kahden viikon ajan toukokuussa 2023 tutustuen Masai Maran luontoon ja paikalliseen maasai-heimon kulttuuriin kolmen muun vapaaehtoisen ja heimon jäsenten seurassa.

Marajoki, Masai Mara, Kenia
.

Masai Mara sijaitsee Itä-Afrikan hautavajoaman ja Victoriajärven välisellä ylänköalueella Etelä-Keniassa. Mara sijaitsee 1500–1600 m korkeudessa merenpinnasta, lukuun ottamatta länsirajana sijaitsevaa Siriajyrkännettä. Sen korkein kohta on 2080 metriä. Puistolla on Serengetin kansallispuiston kanssa etelässä 50 kilometriä yhteistä rajaa. Pohjoisessa sijaitsee Loitatasanko, joka on puiston villieläinten toinen tärkeä vaellusalue. Puiston läpi virtaa useita jokia, joista Mara- ja siihen yhtyvä Sandjoki ovat suurimmat. Muita ovat Nyangores- ja Amalajoki. Marassa sataa enemmän kuin Serengetin kansallispuistossa, eniten sadetta on helmi-toukokuussa. Lämpötila on parhaimmillaan lähes 30 astetta, yölämpötila laskee joskus alle 10 asteeseen.