Kuntien ja Sotealueiden taloushaasteet olivat Pasilan rotaryklubin aiheena tiistaina 4.4.2023. Aiheesta esitelmöi Kuntaliiton pääekonomisti Minna Punakallio.

Sote- uudistus on Suomen historian yksi suurimmista hallinnollisista uudistuksista. Se tuli voimaan vuoden 2023 alussa. Sote-alueiden perustamisen myötä kunnilta siirtyi suuri tehtävä uusille hyvinvointialueille. Jatkossa kuntien suurin alue on kasvatus- ja opetussektori eli kunnat vastaavat varhaiskasvatuksesta, opetuksesta, liikunnasta ja kulttuurista.

Hyvinvointialueiden rahoitusmalli on niukka, ainakin alkuvaiheessa totesi Punakallio.

Rahoituksessa huomioidaan palvelutarpeen muutokset ja tehtävät koko maan alueella. Rahoituksen taso tarkistetaan jälkikäteen.

Riittääkö rahoitus? Se riippuu ennusteiden realistisuudesta, tehtävämuutosten vaikutuksista ja hyvinvointialueiden omista päätöksistä ja priorisoinnista. Rahoitukseen ja talouteen vaikuttaa myös henkilöstön palkkaharmonisointi, jolle on arvioitu varsin suuri hintalappu.

Kuntaliitto on arvioinut, että ehkä pieniä hyvinvointialueita on yhdistettävä.