Keitä olemme

Orimattilan Rotaryklubi on ajassa elävä, kansainvälisesti ja paikallisesti toimiva vapaaehtoisjärjestö. Kokoonnumme torstaisin klo 17.30 Orimattilan Ravintola Tehtaaseen. Viikko-ohjelmaamme kuuluvat klubin jäsenten sekä vierailijoiden pitämät esitelmät. Teemme myös yritysvierailuja Orimattilan ja lähikuntien yrityksiin. Paikalliset palveluprojektit ja nuorisovaihto ovat meille tärkeitä. Tuemme myös kansainvälisen Rotaryn humanitaarisia projekteja.

Rotaryklubimme tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden verkostoitua eri ammattialojen ihmisiin ja tutustua aiheisiin oman ammattialueen ja koulutuksen ulkopuolelta.

Orimattilan Rotaryklubin historia

Uuden rotaryklubin perustamista Orimattilaan oli suunniteltu ensimmäisen kerran syksyllä 1967 Kanta-Hollolan rotaryklubissa. Orimattilaan muuttanut Kemijärven rotaryklubin past president Kauko Kuisma innostui rotaryklubin perustamisesta ja muiksi avainhenkilöiksi tulivat Paavo Muinonen, Toimi Kelkola, Timo Oesch ja Erkki Väänänen. Suunnittelukokouksessa 10.9.1968 sovittiin klubin perustamispäiväksi 26.9.1968. Perustetun klubin ensimmäiseksi presidentiksi valittiin yksimielisesti Kauko Kuisma. Perustajajäseniä oli yhteensä 25.

Klubi järjestäytyi 3.10.1968 ja Rotary Internationalin jäseneksi klubi hyväksyttiin 11.10.1968. Charterkirja saatiin 31.3.1969 ja klubimme vuosijuhlaa vietetään tästä syystä maaliskuussa.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin, joista yhteen kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa runsaat 10 000 rotaria.