Vesirepun avulla koululaiset voivat tutkia omia paikallisvesistöjään

Orimattilan Rotaryklubi lahjoitti osana kansallista EU:n ja SYKE:n Ihan Pihalla -hanketta Orimattilan kouluille viisi Rotary-vesireppua. Vesirepun tarkoituksena on kiinnostaa lapsia ympäristön ja erityisesti oman lähivesistön tilasta. Itämeren kuormitus on edelleen aivan liian suuri ja meren tila on edelleen kriittisessä tilassa. Kaikki Orimattilan vesistötkin laskevat Itämereen. Vesirepulla voidaan esim. ryhmä/luokkakohtaisilla luontopäiväretkillä seurata luonnon tilaa.

Vesireput vastaanotti Orimattilan koulutoimenjohtaja Jarno Ovaska, joka esitteli meille myös kaupungin koulutoimea. Vesireput osuvat suoraan opetussuunnitelman 3. ja 7.-luokkalaisille kohdistettuun opetukseen, jossa mm. opetellaan tutkimuksen tekemistä käytännön työkaluin ja tutustutaan lähiympäristöön retkin.

Toivomme, että repuista on opetuksessa paljon iloa ja hyötyä. Vaikka meillä Suomessa on paljon vettä, ei sitä ole yhtään liikaa liattavaksi! Lue lisää Rotary-vesirepusta: https://www.vesireppu.com/

Vesirepun luovutus. Vastaanottamassa Jarno Ovaska, luovuttamassa Juha Korhola.

Vesirepun sisältöä: lämpömittari ja secchi-levy