Parasta Fabianin vaihtovuodessa olivat ystävät, host-perheet ja Suomeen tutustuminen

Saksan-vaihto-oppilaamme Fabian Weber piti läksiäisesitelmänsä torstaina 30.5. Vuosi on kulunut vauhdikkaasti ja isäntäperheiden kanssa on tehty vaikka mitä. Matkakohteita on ollut lähellä ja kaukaa, aina Madeiraa myöten. Kahdelta Lapin-reissulta on kotiinviemisiksi upeita kuvia revontulista ja ”puusta kaiverrettu puinen kuppi jossa on kahva” eli kuksa. Tärkeintä vuodessa on kuitenkin ollut monet uudet ystävät isäntäperheistä, Suomesta ja maailmalta. Fabian aikoo pitää yhteyksiä yllä vaihtovuoden jälkeenkin ja lupasi ilman muuta tulla Suomeen vierailemaan, onhan tänne varsin hyvät ja huokeat lentoyhteydet lähikentältä Frankfurtista.

Esitelmää oli kuuntelemassa äitejä, isiä ja veljiä kolmesta host-perheestä. Presidenttimme Hannu kiitti heitä työstä, jota ilman nuorisovaihto ei olisi mahdollista. Kolmannen perheen äiti Sini Saares oli tyytyväinen, että Fabianista oli saatu perheeseen kolmas poika, joka oli ensimmäisenä lähtemässä hiihtämään, retkelle jne. Neljännen perheen, Aino ja Jussi Syvärannan terveisiä rotareille oli, että 17-vuotiaan ajokortinhaltijan kyytiin päästäminen helpottaisi paljon vaihto-oppilaan kuljetuksia, etenkin haja-asutusalueella. Vaihdon aikana oli opittu paljon puolin ja toisin, mikä on nuorisovaihdon ensisijainen tavoitekin.

Tilaisuuden lopuksi presidentti ojensi nuorisovaihtoasiamies Joni Niemelle Pau Harris Fellow ‑tunnustuksen. Joni kiitti klubia saamastaan kunniasta ja lupasi jatkaa työtään nuorisovaihdon parissa. Lämpimät onnittelut Jonille ja hauskaa Euroopan-retkeä eli Eurotouria Fabianille! Näemme vielä käätyjenvaihdossa kesäkuussa.

Fabian Weber on kotoisin Flonheimistä, Saksan Rheinland-Pfalzista

Fabianin isäntäperheitä ja rotareita kuuntelemassa esitelmää

Joni Niemi sai PHF-tunnustuksen