Hyvät rotarit ja rotareiden ystävät

Rotary-vuosi vaihtuu aina heinäkuun alussa. Rotary-organisaatiossa vastuutehtävät jakautuvat vuosittain ja vaihtuvat juuri tässä vaiheessa. Rotary-toiminnassa on keskeistä, että kaikki jäsenet osallistuvat ja vuorottelevat vastuutehtävissä. Helsinki Maneesin klubissa meille on tärkeää, että vuorottelun lisäksi tuuraamme toisiamme, eli osallistumme eri klubitoimiin yhdessä ja toisiamme tukien.

Tänä vuonna suuremmat juhlallisuudet siirrettiin korona-tilanteen vuoksi syksyyn. Klubipresidentin tehtävä siirtyi Reijo Savolaiselta Merja Jokiselle etäkokouksessa. Samaan aikaan suunnittelemme jo tulevaa syksyä ja uutta Rotary-vuotta. Olemme kesän ajan mukana Rotareiden ja Suomen Ympäristökeskus SYKE:n leväseurannassa ja jatkamme projekteihin osallistumista myös syksyllä. Huoli Itämerestä on yhteinen kaikille sen rantavaltioille, ja Itämeren kunto on ympärysvaltojen Rotareita niin ikään yhdistävä hanke.

Korona-aika on tuonut paljon mietittävää. Miten me Rotaryt voimme entistä enemmän huolehtia läheisistämme ja auttaa; niin lähellä kuin globaalisti. Kansainvälisesti ruoka-avun tarjoaminen on ollut keskeinen Rotareitten toimintamuoto ympäri maailman, ja tätä pitää jatkaa.

Rotaryt ovat tehneet valtavan työn polion hävittämiseksi maailmasta. Työssä on päästy pitkälle ja lähes maaliin asti. Korona herätti pelkoja, miten tilanne ehkä muuttuu, ja nyt onkin jo saatu joitain ikäviä viestejä uusien tautitapausten esiintymisistä. Polion vastaista työtä jatketaan, ja valtakunnallisena Polio-päivänä 24.10. Maneesi on mukana aiheeseen liittyvissä projekteissa.

Kiitos Reijo Savolaiselle menneestä vuodesta klubin presidenttinä. Klubimme jäsen Tommy Wegge toimi samaan aikaan Rotary-piiri 1420:n kuvernöörinä, ja nyt tehtävässä jatkaa Sakari Karjalainen Kluuvin klubista. Kiitos myös Tommylle ja Sakarille onnea tulevan vuoden tehtäviin.

Hyvää kesää kaikille

Merja Jokinen