Lokakuu on rotarykalenterissa talouskehityksen ja yhteiskunnallisen kehittämisen kuukausi. Maneesin klubin toimintaa suunnitellaan rotaryvuoden teemoja seuraillen, ja kuukausiteemat näkyvät vierailevia puhujia kutsuttaessa. Olemme kuulleet mielenkiintoisia esityksiä eri elämänaloilta: entinen suurlähettiläs, rotaryveli Risto Veltheim antoi katsauksen sangen monimutkaiseen tilanteeseen Lähi-Idän alueella, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Pia Pohja kertoi suomalaisen elintarviketeollisuuden vastuullisuudesta, ja tällä viikolla kuulemme Gustav Rhenmanin esityksen Kiinan ja Aasian sijoitusmarkkinoista.

Klubikokouksemme on siirretty verkkoon. Pidämme tärkeänä, että kokoonnumme edelleen säännöllisesti ja kuulemme toistemme kuulumiset, mitä ei koronatilanteessa voi kasvokkain tehdä. Etäkokoukset ovat tähän tilanteeseen riittävän hyvä kokoontumistapa, vaikkakin mukavat tapaamiset lounaskokousten yhteydessä ovatkin toivelistalla. Verkkokokousten etuna on se, että kuka tahansa mistä päin tahansa voi osallistua, ja tämä antaa meille uuden mahdollisuuden tavoittaa uusia ihmisiä.

Samaan aikaan lokakuun 24. päivä vietettiin maailman polio-päivää. Rotaryt maailmanlaajuisesti tekevät merkittävää työtä polion kukistamiseksi ja loppusuora häämöttää. Afrikassa poliota ei enää esiinny, nyt ovat jäljellä ainoastaan Afganistan ja Pakistan, joissa rokotevastainen työ on haasteellista epävakaista oloista johtuen. Mutta rotaryt jatkavat niin kauan kuin tautia riittää.

Myös korona ja COVID19 -tauti on lisännyt uutta avun tarvetta ympäri maailman. Maneesin klubi keräsi avustuspaketin auttaakseen hädässä olevia kotimaassa. Auttaminen omalla lähialueella on tärkeää ja konkreettista, avun perillemenon näkee heti.

Maailma on täynnä mahdollisuuksia, myös Rotarit toimivat kaikilla elämän osa-alueilla, ja ihan jokaiselle löytyisi paikallisessa rotaryklubissa mielenkiinnon kohteita. Maneesin klubi on moniarvoinen klubi, meille on tärkeää, että jäsenemme edustavat eri toimialoja, sukupuolia, ikäryhmiä ja muuta taustaa. Olemme myös kaksikielinen klubi.

Jos rotarytoiminta kiinnostaisi Sinua, ole yhteydessä ja olet tervetullut tutustumaan toimintaamme.

Merja Jokinen
presidentti