Arvoisat Helsinki Maneesin Rotaryklubin jäsenet!

Olen saanut nyt liittää elämäni kokemuskirjoon varsin värikkään ja mielenkiintoisen presidenttivuoden. Kauteeni sisältyi kokouspaikan vaihtoja, perinteisiä viikkokokouksia, viikkokokouksia puhelimitse ja verkon kautta, rotarykoulutusta sekä erinäisiä rotarytapaamisia. Alkukausi sujui varsin tavallisesti, mutta maaliskuusta lähtien koronapandemia ravisteli kovasti myös meidän toimintaamme. Emme kuitenkaan lamaantuneet ja lannistuneet. Olin erittäin ilahtunut siitä, että puhelinkokoukset kokosivat kivasti osallistujia, myös joitakin sellaisia, jotka eivät muihin viikkokokouksiin juuri osallistuneet. Mielestäni puhelinkokoukset olivat tuossa eräänlaisessa kriisivaiheessa oivallinen vaihtoehto, joka ei kuitenkaan soveltune pysyväksi käytännöksi. Ehkäpä fyysisten kokousten ja verkkokokousten sopiva yhdistelmä olisi tässä tilanteessa toimiva.

Helmikuussa 2020 toteutetun jäsenkyselyn mukaan jäsenemme ovat kohtuullisen tyytyväisiä toimintaamme. Arvosana vaihteli välillä 3,05-3,5/4. Verrattuna vuoden 2015 kyselyn tuloksiin oleellista muutosta tyytyväisyyden tasossa ei ollut tapahtunut. Mielenkiintoista oli, että kokouksiin osallistumisen erityisenä esteenä todettiin, ettei kerta kaikkiaan ole ollut aikaa. Kokousaikaa, kokouspaikkaa tai ohjelman kiinnostavuuden puutetta ei kertaakaan mainittu osallistumisen esteeksi.

Itselleni tehtävä tuntui etukäteen vaikealta, koska asumme käytännössä puolittain Savossa Kuopion tietämissä. Toiminta ei kuitenkaan jumiintunut missään vaiheessa, koska poissaolojeni osalta löytyi aina korvaavia, osaavia voimavaroja. Olen ohjelman järjestelyistä suuressa kiitollisuuden velassa aktiiviselle klubitoimikunnallemme. Lisäksi haluan erityisesti kiittää sihteeriämme eli nykyistä presidenttiämme Merja Jokista. Ilman hänen ansiokasta työtään klubimme toiminta ei olisi sujunut toteutuneella tasolla. Toivotankin hänelle miellyttävää ja antoisaa presidenttikautta ja voimia uusienkin aktiviteettien luomiseen.

Esitän tässä samalla ”ikäpresidenttimme” Johan von Fieandtin tervehdyksen ja menestyksen toivotuksen klubillemme. Hän esitti ne reilu kuukausi sitten 96-vuotispäivillään iloisin mielin.

Tapaamisiin, viimeistään sitten, kun pandemia on voitettu.

Ystävällisin rotaryterveisin,
Reijo Savolainen, PP