Karta Otillgänglig

Päiväys ja aika
21.09.2022

Ansökan till Rotarys årliga utbyte är nu igång!

Om du har funderat på hur det skulle vara att tillbringa ett läsår någon annanstans, skulle det vara dags att agera nu. Utbytesåret är en utmärkt investering i framtiden – i språkkunskaper och att möta nya saker. Du kommer också att knyta livslånga vänskapsband.

Vi anordnar ett informationsmöte om ungdomsutbytet i Karis den 21 september klockan 18.00-19.30 som ett pop-up event, som du kan komma till när som helst. I Socis bjuds det också på lite snacks. Du kommer också att få träffa personer som redan slutfört sitt utbytesår och höra vad utbytet är i praktiken.

Du bör vara 16-17 år. I gymnasiet är utbytesåret oftast efter första året, och sedan återvänder du för att fortsätta dina studier för andra året. Förutsättningarna för ett framgångsrikt utbytesår är god hälsa, rimlig framgång i skolan och beredskap att trivas självständigt på ett främmande språk. Särskild vikt läggs vid den egna viljan att åka utomlands ett år och att kunna fungera självständigt och flexibelt.

Rotaryutbytet har visat sig vara det mest prisvärda och mycket säkra av de olika alternativen. Den lokala klubben och nätverket kommer att se till att ditt utbytesår blir framgångsrikt.

Du hittar mer detaljerad information online på rye.fi.

Ansökningsproceduren går till på följande sätt:

• Skicka in en fritt formulerad ansökning senast i slutet av september via e-post till rotarykaris@gmail.com
  • Vi intervjuar alla sökande så fort som möjligt
  • Klubbens uttagning av utbyteselever under oktober.
  • Familjeintervjuer med den utvalda studenten av Rotarydistriktet i Helsingfors
  • Efter detta kommer själva ansökningsblanketterna att göras med klubben
  • Information om destinationslandet kommer i början av 2023, du kan presentera fyra alternativ under ansökningsfasen.
  • Under våren 2-3 träningstillfällen för dem som ska på utbyte
  • Avresa i augusti 2023 och hemresa sommaren 2024, många erfarenheter rikare

Formen för ansökan är fri, men den bör innehålla åtminstone följande information

• Personuppgifter, mobilnummer, hemadress
  • Födelsedatum
  • Skolan du går i och en beskrivning av din skolframgång (med egna ord, det behövs inte skolintyg ännu i detta skede)
  • Dina hobbyer
  • Din karaktär, din styrka
  • Varför du vill åka på utbyte och dina önskemål om destinationslandet. Motivera din önskan. Observera att Rotary-utbytesstudenten måste vara redo att åka på utbyte vart som helst, även om vi gör vårt bästa för att ta hänsyn till önskemålet.
  • Bifoga ett foto (ansiktsbild)

I det här skedet, om du fortfarande funderar på om detta är något för dig, skicka gärna in en ansökan. Låt oss diskutera och prata om detta mellanår tillsammans, och sedan reder vi ut detaljerna

Mer information om ungdomsutbyte på rye.fi eller mejla rotarykaris@gmail.com