Kartta latautuu...

Isonniementien siivoustalkoot

ti 4.6.20019 klo 17:00

Kokoontuminen Annanmäen P-paikalla

Hiukan enemmän perinteisistä talkoista veli Hannun kertomana

Isoniemen yksityistien vuotuiset siivoustalkoot

Haukiputaan rotaryklubi ry on muistaaksemme jo vuodesta 2003 lähtien, arvoisan ex-presidenttimme, Veikko Inkilän aloitteesta vuosittain alkukesällä siivonnut Soralinkki Oy:n/ Kellon Kuivalaasti Oy:n kohdalta alkavaa Isoniemen yksityistien ympäristöä. Tiehän risteää Virpiväylän kanssa ja päättyy Isoniemen leirikeskukseen ja ennen leirikeskusta siitä haarautuu väyliä ”soramontuille” sekä ranta-alueen vapaa-ajan kiinteistöille ja mm. suositulle, maisemallisesti hienolle Runtelin laavulle. Veikko, silloinen tien isännöitsijä (tai millä nimellä sitä silloin lie kutsuttiinkaan) tien ahkerana käyttäjänä ja päällikkönä huomasi vuosittain kertyvän roskamäärän ja halusi antaa tien käyttäjille esteettisesti miellyttävämmän ajokokemuksen.

Tiellä on varsin vilkas liikenne; ympärivuotisesti tiellä on jatkuva ”soraralli”, jonka ansiosta kaikenmoiset rakentajat saavat arvokasta rakennusmateriaalia teihin, rakennuspohjiin, piha-alueisiin sekä kuntopolkujen alusrakenteisiin. Ympärivuotista, joskin kesäaikaan painottuvaa liikennöintiä tiellä harjoittavat myös vapaa-ajan kiinteistöjen käyttäjät. Talvisin kunto- ja kilpahiihtäjät kansoittavat ahkerasti Annanmäen parkkipaikkaa ja suuntaavat mainioille Virpiniemen kuntoladuille. Alkupään käyttäjiä ovat myös hevosurheilun harrastajat matkallaan Kellosta Virpiniemeen. Monet verkko- ja rysäkalastajat tiestä nauttivat pyyntikausiensa mukaisesti.

Edellä kuvatun tien moninaisen – miehistä puhumattakaan – käyttäjäkunnan perusteella itse kukin voi päätellä, millaista tavaraa autojen ikkunoista tai peräkonteista tai muista kulkuneuvoista tien varteen mennen tullen päätyy. Voisi olla mielenkiintoinen tutkimuskohde vaikka kulttuuriantropologian nuorelle opiskelijalle roskien perusteella tutkia, minkälaista väkeä tietä käyttää. Vähän samaan tapaan kuin jätevesistä voidaan määritellä kunta- ja jopa taajamakohtaisestikin erilaisten huumeiden tai lääkkeiden käyttäjien määrää ja taustoja.

Muutama jätesäkillinen isommalla joukolla saadaan iltapuhteella kerättyä, samalla tietenkin raikkaasta havumetsän ilmasta ja klubimestarin järjestämistä eväistä nauttien. Autonrunkoja pienemmät, ilmeisen tarpeettomiksi koetut, käytöstä poistetut tai muuten vaan hankaliksi koetut kamppeet, romppeet, värkit, pussukat ja nyssykät olemme tien viereltä selkälihaksia säästämättä kerännet ja polttoon tai kierrätykseen toimittaneet.

Uskoakseni aikamoinen vana, valli tai matto käytettyjä vaippoja, akkuja, autonosia, pikaruokapaikkojen eväspapereita, karkki- ja tupakka-askeja ja erilaisia muovipusseja tien vartta koristaisi ilman reipashenkistä rotaryjoukkoa, joka pienen korvauksen työstään saa ja jakaa edelleen nuorison, veteraanien ja vanhusten toimintojen tukemiseen sekä muuhun hyväntekeväisyyteen.