Elinkeinopolitiikan käyttämättömistä mahdollisuuksista esitelmöi Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala Pasilan klubin kokouksessa tiistaina 9.2.2020.

Suomen yrittäjät koostuu noin 380 paikallisyhdistyksestä. Koska kuntia on noin300 on joissakin kunnissa useampi paikallisyhdistys.

Suomen yrittäjien paikallisyhdistysten tavoitteena on olla vahva paikallistason vaikuttaja.

Suomen yrittäjät vaikuttavat kunnallispolitiikkaan niin, että kunnat olisivat yrittäjämyönteisiä.

Kuntia ei ole ilman yrityksiä ja yritysmyönteisyyden kautta kunnat menestyvät. Suomessa on noin 280 000 yritystä. Mutta vain 600 yli 250 henkilöä työllistävää yritystä. Yksinyrittäjyys on kasvanut viime vuosina merkittävästi.

Sotealan yrityksiä on 18000 ja yrittäjien mielestä yksityinen sote on vielä käyttämätön mahdollisuus. Siksi Suomen yrittäjät pyrkii vaikuttamaan nyt eduskunnassa päätöksenteossa olevaan soteratkaisuun.

Mielenkiintoista yritysmaailmasta on muun muassa se, että Espoo Helsinki Vantaa akselilla 37 prosenttia yrityksistä (2020) on maahanmuuttajataustaisten henkilöiden perustamia. Yrityksiä on kaikilta aloilta mutta useimmat nimenomaan korkean osaamisen vaatimia yrityksiä. VM:n maanantaina 8.2.2021 julkaiseman selvityksen mukaan Ruotsin, Norjan ja Tanskan talous on edellä Suomea ja yhtenä selittäjänä on työperäinen maahanmuutto.

Suomen yrittäjät eivät niinkään vaadi yritystukia vaan kannustavia olosuhteita yrittäjyydelle kuten verotusratkaisuja ja työsuhteisiin liittyviä ratkaisuja kuten paikallista sopimista.

Suomalaiset yrittäjät ikääntyvät. Nyt ajankohtaisia yrittäjyyteen vaikuttavia tekijöitä on mm. convid-19 virus sekä sen vaikutukset terveyteen ja talouteen.

Katso Anssi Kujalan esityksen diat…