Työmarkkinatoimittaja, tietokirjailija Risto Korhonen

Pasilan klubin vuoden ensimmäisessä kokouksessa tiistaina 9.1.2024 käsiteltiin Akavaa ja puheenjohtaja Sture Fjäderin (2011-2022) kautta Akavassa.

Sturen aika Akavassa – kirjan on kirjoittanut työmarkkinatoimittaja Risto Korhonen. Hänen kirjoittamansa kirja ilmestyi syksyllä 2023. Kirja ei kerro puheenjohtaja Sture Fjäderistä, vaan enemmänkin siitä, mitä hänen kaudellaan tapahtui Akavassa ja työmarkkinoilla. Kirjaa varten haastateltiin eri toimijoita Akavassa ja sen jäsenliitoissa sekä muita yhteistyökumppaneita.

Sture Fjäderin aloittaessa puheenjohtajana työmarkkinat muuttuivat, sillä keskitettyjen tulopoliittisten sopimusten (tupojen) aika oli ohi. Näin keskusjärjestöjen rooli työmarkkinakentällä muuttui selkeästi. Fjäderin aikana Akavassa nostettiin esille yhteiskunnallista vaikuttamista ja jäsenhankintaa.

Akavassa on 36 jäsenliittoa ja noin 615 000 jäsentä, joista noin 116 000 on opiskelijajäsentä.
Suurin jäsenliitoista on Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, jolla on 115 000 jäsentä.