e-Klubit: rotarytoimintaa verkossa

e-Klubit rotarytoimintaa verkossa

Rotary Internationalin (RI) hallitus käynnisti vuonna 2001 rotaryklubien uudentyyppisiä toimintamuotoja kartoittavan pilottiohjelman. Tämän myötä vuonna 2004 käynnistettiin yhteensä 14 verkossa toimivan rotaryklubin laajuinen kuuden vuoden mittainen kokeiluprojekti. Verkkorotary oli näistä neljäs maailmassa ja ensimmäinen Euroopassa RI:n jäseneksi hyväksytty (pääosin) verkossa kokoontuva klubi, eli ns. e-Klubi. Tämän pilottiprojektin tuloksena RI alkoi asteittain hyväksymään myös muita uusia verkossa toimivia rotaryklubeja. Vuosien mittaan verkossa toimivia Rotaryklubeja on perustettu runsaasti lisää, ja niitä on maailmassa jo useita satoja. Erityisen paljon niitä on USA:n ohella eräissä Aasian maissa, mm. Intiassa. Euroopassa e-Klubeja on perustettu etenkin Saksassa ja Italiassa.

Verkkorotary on ns. hybridiklubi, sillä me kokoonnumme kerran kuukaudessa fyysisiin tapaamisiin ns. terrakokouksiin ja muutoin kaksi kertaa kuukaudessa online -kokouksiin verkossa. Terrakokouksiin luonnollisesti voivat osallistua vain ne jäsenet, jotka ovat tuolloin pääkaupunkiseudulla, jossa terrat järjestetään.

Suomessa Verkkorotary on edelleen ainoa e-Klubi, Pohjoismaissa niitä on perustettu Ruotsiin kaksi, Tanskaan yksi ja Islantiin yksi. Näistä tanskalainen ja toinen ruotsalaisista klubeista kokoontuu Verkkorotaryn tapaan myös kerran kuukaudessa fyysisiin tapaamisiin niiden kesken, jotka ovat paikkakunnalla. Pohjoismaissa on perustettu myös verkossa toimivia, jonkin perinteisen klubin yhteydessä toimivia satelliitti e-Klubeja ikään kuin klubin alajostoksi.

Olemme järjestäneet vuosittain yhteiskokouksen Pohjoismaisten e-Klubien kesken. Lisäksi jäsenemme ovat vuosien mittaan osallistuneet erilaisiin muihin kansanvälisiin e-Klubien kokouksiin.

Kokoontumistiedot

Paikka:

Online kokous osoitteessa

Terrakokousten paikka vaihtelee ohjelman mukaan

Aika:
Terrakokous kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 18-20 pääkaupunkiseudulla.

Online kokous kuukauden toisena ja kolmantena tiistaina klo 21-22.