Ensimmäisen illan kysymykset

Arkisia käytännön tilanteita varten on tehty kaikissa maissa käytössä oleva ensimmäisen illan kysymyssarja. Alla löytyvät kysymykset suomeksi ja englanniksi kysymykset löytyvät omalta sivultaan.

Näiden kysymysten käännökset löytyvät myös monilla muilla kielillä Rotary Internationalin sivuilta tästä linkistä.

Oppilaan tulisi käydä kysymykset läpi ensimmäisenä iltana uudessa isäntäperheessä yhdessä perheen vanhempien ja lasten kanssa. Näin vältetään suuri osa niistä pikkuongelmista, jotka johtuvat väärinkäsityksistä, vääristä odotuksista, kulttuurieroista tai vain siitä, ettei joku asia ole tullut aikaisemmin puheeksi. On hyvä käydä kysymykset oppilaan kanssa läpi uudestaan vielä parin viikon kuluttua, kun ensijännitys on hävinnyt ja arki alkaa rullaamaan. Pienetkin harmin tai ärsytyksen aiheet kannattaa puhua ja selvittää heti, muuten  ne helposti pääsevät kasvamaan niin suuriksi, että aiheuttavat todellisia ongelmia.

Monista yllättävistä ja hankalaltakin tuntuvista tilanteista selviää usein parhaiten huumorin avulla!

• Kuinka kutsun teitä (perheenjäseniä)?
  • Mitä kotitöitä haluatte minun tekevän?
  • Petaanko sänkyni?
  • Siivoanko oman huoneeni?
  • Siivoanko kylpyhuoneen tai wc:n?
  • Miten hoidan pyykinpesun? Entä vaatteiden silittäminen?
  • Milloin voin käyttää suihkua?
  • Missä säilytän hygieniatarvikkeet?
  • Voinko käyttää perheen hammastahnaa, saippuaa jne.?
  • Millaiset ovat ruoka-ajat?
  • Voinko auttaa keittiössä jotenkin, esim. kattaa pöydän? Siivota ruokapöydän, tiskata tai täyttää tiskikoneen, viedä roskat?
  • Voinko ottaa ruokaa tai juomia itse vai kysynkö ensin?
  • Voinko laittaa huoneeni seinälle kuvia tai julisteita?
  • Voinko sisustaa huonettani muuten?
  • Millaiset säännöt koskevat perheessä tupakanpolttoa ja alkoholinkäyttöä? (Huom! Vaihto-oppilas ei saa tupakoida eikä käyttää alkoholia, vaikka olisi 18-vuotias.)
  • Missä voin säilyttää matkalaukkujani?
  • Mihin aikaa minun tulisi herätä ja mennä nukkumaan?
  • Millaiset kotiintuloajat minulla ovat?
  • Miten suhtaudutte myöhästelyyn?
  • Millaiset säännöt koskevat kavereiden vierailuja?
  • Entä puhelimen ja tietokoneen ja TV:n käyttöä?
  • Mitä postiosoitetta voin käyttää?
  • Saanko kotiavaimet?
  • Onko isäntäperheen jäsenillä erityisiä asioita, joista he eivät pidä, esim. musiikin kuuntelun äänenvoimakkuuden, purukumin ja karkin syönnin tai pukeutumisen suhteen?
  • Milloin isäntäperheeni jäsenet viettävät syntymäpäiviään?
  • Miten kuljen kouluun, kavereille, harrastuksiin ja kaupungille?
  • Miten suhtaudutte kirkossa käymiseen?
  • Osallistuminen rotaryklubin ja -piirin tilaisuuksiin?
  • Maksanko omat kuluni jos menemme perheen kanssa esim. ulos syömään?
  • Onko jotain muuta mitä minun olisi hyvä tietää?