Aloitimme klubin syyskauden käynnillä Hermanninsaaren jäteveden puhdistamolla.

Vierailua emännöi Porvoon Veden toimitusjohtaja Elina Antila, joka esitteli puhdistuslaitosta ja sen toimintaa klubilaisille.

Valvomo

Vuonna 2001 käyttöönotettu laitos on Porvoon veden pääpuhdistamo, jonne johdetaan keskeisten kaava-alueiden jätevedet.  Hermanninsaaressa vettä puhdistetaan kaksilinjaisessa biologis-kemiallisessa prosessissa. Ravinteista fosfori saostetaan kemiallisesti ferrosulfaatilla ja typpeä poistetaan biologisesaktiivilieteprosessissa.  Prosessissa syntyvä liete kuivataan lingoilla ja kuljetetaan jatkokäsiteltäväksi. Hermanninsaareen tulee vuosittain hieman yli neljä miljoonaa kuutiota jätevettä.

Uusi kiekkosuodatusmenetelmä vähentää tehokkaasti fosforikuormaa, joka on keskeinen syy Itämeren leväkukintoihin.

Presidentti Harri Koponen kiitti Elina Anttilaa mahdollisuudesta vierailla puhdistamossa ja keskustelusta tästä tärkeästä aiheesta.