Junat ja ratikat kulkevat ja parkkipaikkojakin löytyy sekä autoille että pyörille eli Pasila on hyvin saavutettavissa oleva työpaikka. Alueelle on viime vuosina noussut paljon toimitiloja ja se on mieluisa kohde eri toimijoille. Työntekijöiden näkökulmasta Pasila on helposti saavutettavissa, koska siellä on lähellä myös paljon erilaisia päivittäis- ja kulttuuripalveluita varsinkin nyt kun Tripla on avautunut. Pasila on kauniin keskuspuiston kyljessä, jonne voi puikahtaa lounaskävelylle tai kävelykokoukseen.

Elämme mielenkiintoisessa käännekohdassa, kun suuri osa toimistoista on suljettu ja työntekijät tekevät etätöitä. On jopa arveltu, että tämä olisi jatkossa varsin normaali tila. Työntekijöiden yhteisten toimistotilojen tarve tuskin muuttuu radikaalisesti, mutta työn käytännöt muuttuvat.

Jatkossa toimitiloilta vaaditaan erilaisia ratkaisuja etäkokousten pitämiseen ja tiimien kokoontumiseen. Tämä pitää ottaa huomioon sekä tietoturvallisuudessa, äänieristyksessä, hygieniassa että turvaväleissä. Toimistoja on entistä enemmän ajateltava myös kohtaamispaikkoina. Hyvän työtuloksen tekeminen edellyttää myös yhteisöllisyyttä.

Tulevaisuudessa työ jakautuu ehkä enemmän toimiston ja kodin/etätyöpisteen välillä ja näin virtuaalityö tuo haasteita myös It-turvallisuudelle. Toimistoissa on oltava palveluita erilaisille työmatkaliikkujille, latauspisteitä niin sähköpyörille kuin autoillekin. Modernin työnantajan profiiliin kuuluu kestävän työmatkaliikkumisen edistäminen.

Pasilan rotaryklubin kokouksessa 13.4. jatkettiin klubin Pasila teemaa ja esitelmän piti toimitusjohtaja Maija Jokela Sweco PM Oy:stä. Hänen esityksensä teemanana oli Toimistokäyttäjän kokemuksia Pasilasta.

Sweco Oy on johtava rakentamisen suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys. Swecolla on toimistotalo Ilmalanportissa. Vuonna 2016 avatut toimistot palvelevat 1200 työntekijää.