Jorma ja Märtha Sihvolan Säätiö sr

Klubimme pitkäaikainen jäsen Jorma Sihvola ja hänen puolisonsa Märtha Sihvola lahjoittivat vuonna 2000 säätiön peruspääomaksi kaksi miljoonaa markkaa.

Säätiön tarkoituksena on tukea Lahden, Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen lukioissa ylioppilastutkinnon tai muun korkeakouluopintoihin oikeuttavan opintosuorituksen saavuttaneiden ja myöhemmin vähintään alemman korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden jatko-opintoja ja tutkimustyötä ulkomaisissa yliopistoissa, korkeakouluissa ja tutkimuslaitoksissa sekä osallistumista ulkomaisten tutkimuslaitosten tutkimusprojekteihin.

Säätiön hallitukseen valitaan Lahden alueen rotareita. Rotaryklubi Lahti-Salpausselkä ry:n hallitus toimii nimitysvaliokuntana. Päätökset tekee säätiön hallitus.

Vuonna 2020 säätiö täytti 20 vuotta. Tähän mennessä (2023) apurahoja on myönnetty yhteensä 92 hakijalle ja yhteensä 250.000 euron arvosta. Tuetut opinnot ovat valtaosin tohtori- ja maisteritasoa, ja eri opinto- ja tutkimusalat ovat hyvin laajasti edustettuina.

Viime vuosina apurahoja on myönnetty mm. seuraaviin tutkimusaiheisiin:

• Kriittiset raaka-aineet
  • Neuropsykiatriset häiriöt
  • Yritysoikeus
  • Kiertotalous
  • Sekulaarit maailmankuvat
  • Merinovillan käyttö taiteessa ja tuotemuotoilussa
  • Terveydenhuollon asiakkaille suunnattujen palveluiden suunnittelu

Jorma ja Märtha Sihvolasta voit lukea lisää esimerkiksi Työn suuret persoonat -kirjasta (toimittanut Raija Savioja). Siellä Jormasta kerrotaan seuraavaa: ”Kieliopintojen, työn sekä matkailun kautta Jorma Sihvola on käynyt 80:ssa maassa. Hän on työskennelyt mm. USA:n Suomen lähetystön palveluksessa. Siellä hänen tehtäviinsä kuului esim. salasähkeiden avaaminen ja koodaus Suomen sotien aikana. Vuonna 1950 hänet kutsuttiin Suomeen isänsä perustaman J.G.Sihvola Osakeyhtiöön toimitusjohtajaksi. Sihvolan baarit olivat ensimmäisiä Amerikan-tyylisiä jäätelöbaareja Suomessa. Niiden myynti-idean Jorma oli saanut Amerikasta.” Katso myös esitys säätiön historiasta tästä linkistä.

Säätiön hallitukseen kuuluvat Lahti-Salpausselkä Rotaryklubin jäsenet ekonomi Jorma Korhonen (pj), pankinjohtaja Erkko Koskela (vpj) ja asianajaja emerita Marja-Liisa Starckjohann.

Säätiön säännöt (10.9.2019)

Apurahojen haku

Apurahat myönnetään vuosittain kesäkuussa. Hakuaika on toukokuun loppuun. Vapaamuotoiset säätiölle osoitetut hakemukset lähetetään osoitteella

Peurankatu 6, 15200 Lahti tai erkko.koskela(at)gmail.com

Lisätietoja antavat:

Erkko Koskela 050 352 4671,

Marja-Liisa Starckjohann 0400 843 474   ja

Jorma Korhonen 0500 600 215.

Kokoontumistiedot

Paikka: