Keitä olemme

Iisalmen Rotaryklubi on vuonna 1947 perustettu aktiivinen iisalmelainen rotaryklubi. Klubissamme on 35 rotaria, heistä kolme on kunniajäsentä. Iisalmen rotaryklubi ja Iisalmi-Paloisvirta rotaryklubi fuusioituivat uudeksi Iisalmen rotaryklubiksi 30.6.2022. Toimintamme perusasioita on jäsenten välisen ammatillisen tietämyksen ja yhteisymmärryksen lisääminen, yhdessä viihtyminen, ystävällisyys ja rotaryperheiden huomioiminen. Kokoonnumme keskiviikkoisin klubikokoukseen klo 17.00-18.30 Ravintola Raatihuoneelle tapaamaan toisiamme, kuulemaan kiinnostavia esitelmiä ja edistämään hyvää omalla paikkakunnallamme. Kaikki viikkokokoukset ovat avec. Ohjelmassamme on teatteri-, konsertti- ja ulkomaanmatkoja. Teemme myös vierailuja yläsavolaisiin yrityksiin ja julkisiin yhteistyötahoihin. Tuemme kansainvälisen Rotaryn humanitaarisia projekteja, osallistumme nuorisovaihtoon ja edistämme lähiseudun hyvinvointia.

Olemme osa piiriä 1430. (Linkki ko.sivulle).

Harrastus, jolla on tarkoitus

Iisalmen rotaryklubi on keskittynyt nuorisovaihdon tukemiseen. Järjestämme nuoria Rotaryn kansainväliseen nuorisovaihtoon vuosittain. Meidän mielestämme nuorisovaihto on mitä parhainta ruohonjuuritason kansainvälistymis- ja rauhankasvatusta.

Tuemme Rotarysäätiön kautta rotaryn kansainvälisiä hankkeita, joista tärkein on polion hävittäminen maailmasta – siinä olemme jo lähellä. Pelkästään tähän työhön Rotary on suunnannut runsaasti vapaaehtoisuusvoimaa sekä yli 1,2 miljardia US-dollaria. Lisäksi Rotary tukee mm. rauhan edistämisen ja konfliktien torjunnan koulutusta, lasten ja äitien terveydenhoitoa, ympäristön ja vesien suojelua.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin, joista yhteen kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 270 klubia, joissa runsaat 8900 rotaria.